WiesNijs.reismee.nl

Eerste weken, eerste indrukken

Vrijdag 2 dec om 05:30 kwam ik aan in het appartement waar ik de komende maanden ga verblijven. 6 van de 7 andere meisjes waarmee ik nu woon gingen die ochtend net weg om tot en met zondag op safari te gaan. Dus het eerste weekend was heel rustig met zijn tweeën. Die zaterdag heeft de coördinator, Frank, van doingoood mij een rondleiding door Kampala gegeven om vooral kennis te maken met de Boda Boda (HET vervoersmiddel hier, een scooter/motor taxi) Het eerste ritje op de Boda Boda vond ik mega eng, geen stoplichten te bekennen en met al die matatus’s (minibusjes) en Boda’s is het echt een gekkenhuis. Iedereen rijdt op de millimeter langs en door elkaar heen.

Zondag avond kwam iedereen terug van de safari en heb ik vooral met Myrthe gesproken. Zij zit al 1,5 maand op het project wat ik vanaf maandag ook ga doen. Ze vertelde mij dat de kinderen geen luiers of iets vervangend dragen dus dat het project daardoor best wel heftig is. Ze was heel enthousiast over de kinderen en mensen die daar werken dus ik ben benieuwd naar maandag!

Maandag 5 december ben ik voor het eerst naar mijn project gegaan.

Op de boda ging ik samen met Frank naar het project, hij heeft mij een rondleiding gegeven en kennis laten maken met de mensen die op het project werken. Ik ben die middag gebleven om mee te kijken hoe de dag verloopt. Myrthe zit al een tijd op het project dus ook zij heeft mij afgelopen weken veel kunnen vertellen over het project.

Stel je voor:

Er liggen 10 baby’s op een kleed allemaal zonder luier of iets vervangend. Je kan je waarschijnlijk nu al voorstellen hoe dat zal zijn. De ‘mommy’s’ die daar werken zijn constant bezig met het wassen en omkleden van de baby’s.

Ook ik was de eerste week vooral bezig met het schoon maken van de kindjes. Nu 3 weken later ben ik me ook meer aan het focussen op de oudere kinderen en proberen we elke dag een leuke activiteit met de kinderen te doen zoals dansen, liedjes zingen, kleuren, krijten, spelletjes met een bal enz.

Afgelopen week is er een klein baby’tje van 3 weken op ons project overleden. Dit kindje was gevonden in een wc gat waardoor hij een ontsteking heeft opgelopen aan zijn navel. Of dit uiteindelijk de doodsoorzaak is geweest weten ze niet zeker. Er zijn een aantal kindjes op dit project die door de politie in een wc gat gevonden zijn. Ook zijn er veel kindjes die geboren zijn door prostitutie en in het ziekenhuis worden achtergelaten door de moeder. Van sommige kindjes weten ze het verhaal niet en die worden vaak gevonden tussen het afval langs de weg….

Buiten alle hartverscheurende verhalen is het een heel mooi project waar goed voor de kinderen wordt gezorgd en mijn hulp heel erg welkom is. Laatst zijn Myrthe en ik samen mee geweest naar het ziekenhuis met 3 babytjes. Myrthe en ik kregen allebei een hele korte uitleg van ongeveer een zin en daaruit konden we opmaken dat we vaccinaties moesten gaan halen. We werden een soort van ‘gedropt’ en moesten zorgen dat de kindjes de vaccinaties kregen die nog open stonden op het blaadje dat we kregen…..

Het duurde natuurlijk allemaal heel erg lang maar uiteindelijk is het goed gegaan.

Zondag 25 december:

Myrthe en ik hebben de afgelopen 2 weken een plan gemaakt hoe we ons steentje kunnen bij dragen om de kinderen en de ‘mommy’s’ een mooi kerst feest te laten vieren. We hebben ons sponsor geld gebruikt om een ‘special meal’ voor de kinderen van ons project te regelen (kip, vlees, macaroni, rijst, cola, fanta enz) en de versiering zoals bv de kerstboom. Sochtends om 08:00 waren we op het project want we zouden om 08:30 vertrekken naar de kerk, maar goed we zijn in Afrika dus dat werd 11:00 uiteraard. Rond 15:00 waren we weer terug op ons project en werd de lunch klaar gemaakt… (je koopt hier levende kippen en geiten en die moet je dan zelf slachten).

Ook hadden we een grote taart voor de kinderen geregeld, die zie je voorbij komen in de foto’s.

Ons kerst cadeau voor de kinderen is een dagje naar de dierentuin. Op maandag 9 januari gaan we met 20 kinderen daar naar toe. De meeste kindjes zijn (buiten ziekenhuis bezoeken) nog nooit buiten het terrein van het project geweest dus dat zal zeker een heel groot succes worden!

Samen met 8 andere Nederlandse vrijwilligers hebben we Oud&Nieuw gevierd bij het Sheraton hotel. Iedereen een heel gelukkig nieuwjaar!

Liefs,

Wies

Reacties

Reacties

jolande verbeek

kunnen we geen geld sturen om luiers te kopen???

Wendela

Wies echt te gek wat je allemaal doet!!! Trots!!

Thijs

Lieve Wies, je weet het al he? Hoe apetrots ik op je ben!
Heel veel plezier en maak er een supertijd van. Maar zoals ik dat hierboven lees zorg je daar wel voor en dat had ik van een echte Nijs (of zit er nou toch meer Verbeek in?) niet anders verwacht. Heel veel liefs, xxx

Renee

Hallo Wies,
Wat een bijzondere tijd maak jij mee! En wat fijn dat de kindjes door jullie zo goed worden verzorgd! Heel veel plezier en sterkte (want ook dat zul je soms nodig hebben denk ik). Liefs, Renee

Mieke

Dear Wies,
Wat een heftige ervaringen. En wat gebeurt er niet allemaal. Ik weet niet of ik, als ik zo jong was als jij, dit allemaal aan zou kunnen. Je bent een heldin, maar pas ook op jezelf! Lfs, Mieke

Mariëlle

Hoi lieverd ik hoor gelukkig via mama hoe het met je gaat. Nu deze update ik vind het bijzonder en heel stoer. Wat zijn we hier dan toch eigenlijk verwend he. Geen idee van rich en zeker als je het nu met eigen ogen ziet. Wees je aub wel voorzichtig. Dikke kus Jel

Nicolle

Trots op je Wies!

Heleen

Wowww Wiesje, wat een andere wereld! Gaaf!

Margy

Wies, you kanjer!!! Wat een ervaring. Stoer en super knap van je. Ik heb tranen in mijn ogen bij het lezen van je berichten. Maar ook van blijdschap dat er mensen zijn zoals jij! ??
Marge

Fang

Wat een geweldig werk verricht je daar Wies! Fijnst je die kindjes en mommy's helpt! Mooie ervaring ook voor jou! Trots op jou!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood